Gå til indhold

Vejledning til håndtering af fejlede bestillinger

Fredag den 5. september blev en række bestillinger ikke sendt videre på grund af en fejl. Se, hvordan I skal håndtere bestillingerne.

Vi havde en beklagelig fejl i fredags, hvor en række bestillinger fra Netpunkt/BOB-basen ikke blev sendt til långiverbiblioteker og kvitteringen ikke sendt til låntagerbibliotekerne.

Vi forsøgte fredag at gensende de pågældende bestillinger, men desværre landede de udelukkende i BOB-basen. Det har resulteret i to scenarier:

  • Biblioteker har genbestilt materialer til samme eller ny långiver
  • De oprindelige bestillinger fra fredag ligger som ubehandlede i BOB-basen

Vi har konfereret med et par centralbiblioteker og har følgende forslag til løsning.

Vi vil ikke gensende alle bestillinger, som ikke kom frem til långivende biblioteker, da vi netop kan se, at en række biblioteker allerede har lavet en ny bestilling. Det ville i så fald resultere i en række dobbelt- og trippel-bestillinger, som vi gerne vil undgå at belaste jer med.

 

Vores forslag til handling er derfor:

Som långiverbibliotek (modtager af bestillinger) vil vi bede jer om at tjekke jeres BOB-base for indkomne bestillinger:

  1. Åbn BOB-basen og vælg fanen Danbib til os
  2. Sortér på Ubesvarede bestillinger fra eksakt dato 05-09-2025 (se illustration markeret med gult)
  3. Tjek om bestillingerne ser ud til at være genbestilt allerede (i lokalsystemet)
  4. De bestillinger, som IKKE er gensendt, gensender du fra BOB-basen (se illustration markeret med gult)
  5. Bestillingerne modtages nu i jeres bibliotekssystem og svaret sendes til låntagerbibliotekerne
  6. Og går desværre i fejl hos låntagerbiblioteket, som heller ikke har modtaget kvitteringen.
Skærmbillede af BOB-basen

Men kvitteringerne i låntagerbiblioteket og svaret på bestillinger tager vi os af, når vi kan se, at der begynder at komme fejlende svar med videre.

Der vil kunne være shippingbeskeder/beskeder med materialenummer fra långiverbiblioteker, som kan være gået i fejl. Dem prøver vi, om vi kan genkøre, men formentlig vil det også være nogle af dem, som I kommer til at oprette manuelt.

Hvis I følger vejledningen her og tjekker jeres indkomne, ubesvarede bestillinger i BOB-basen, så bør der ikke være bestillinger, som går tabt.

Vi beklager meget den ekstra arbejdsopgave, vi har påført jer.