Gå til indhold

Forbedret håndtering af lånertjek

En ny løsning overvåger og informerer både brugerne og DBC DIGITALs support om fejl i tilfælde af udfald i lånertjek.

Lånertjek er den service, som tjekker, at en bruger er oprettet som låner på biblioteket. Men der har i perioder været udfald i kommunikationen mellem bibliotekernes lånerdatabaser og DBC DIGITALs lånertjekservice. Det vil sige, at lånere har oplevet, at de ikke kunne logge ind på bibliotekets tjenester.

Derfor har vi forbedret håndteringen af sådanne fejl. Vi har implementeret en løsning, der overvåger tilgængeligheden til bibliotekssystemerne og sikrer, at både brugere og support bliver informeret ved fejl.

 

Hvad ændrer sig?

Lånere får besked: Hvis lånertjek fejler, bliver der vist en meddelelse, så brugeren ved, at der er et midlertidigt problem.

Overvågning og alarmering: Systemet overvåger nu automatisk tilgængeligheden i bibliotekernes lokale systemer. Hvis der registreres fejl, udløses en alarm, som DBC DIGITALs support kan reagere på.

 

Mulig fremtidig løsning

I en potentiel næste fase kan vi på sigt implementere en fallback-løsning, hvor servicen CULR midlertidigt bruges til at bekræfte en brugers identitet ved længerevarende udfald.

På den måde kan vi skabe en mere robust og gennemsigtig lånertjekproces til gavn for både brugere og biblioteker. Men det er altså ikke en del af denne løsning.